۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۵۶۹۸۹۶
حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم خبر داد؛

بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت| ادعای عدم ارتباط لوایح ۴ گانه با FATF صحت ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت از بررسی معاهده FATF در این مجمع خبر داد و گفت: با برگزاری یک جلسه دیگر به جمع‌بندی خواهیم رسید و موضع‌گیری رسمی خواهیم کرد.
مصباحی مقدم

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تطابق آن با سیاست های کشور خبر داد و گفت: یک جلسه در هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شده که بحث مفصل و جدی کرده‌ایم اما این بحث‌ها هنوز نهایی نشده است؛ با برگزاری یک جلسه دیگر به جمع‌بندی خواهیم رسید و موضع‌گیری رسمی خواهیم کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره موضوعاتی که در این جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: چندین مسأله درباره FATF مطرح است، از مهم‌ترین مسائل این است که عضویت در FATF اقتضا می‌کند که اطلاعات مالی مربوط به داد و ستدهایی که در نظام بانکی، بیمه‌ها، صندوق‌های قرض الحسنه و مانند این‌ها انجام می‌گیرد را برای دیگران افشا کنیم.

وی ادامه داد: این افشای اطلاعات به شرطی بی اشکال است که اطلاعات محرمانه‌ای نداشته باشیم؛ که واضح است مقداری از این اطلاعات محرمانه است و در مرحله بعد این اطلاعات را در اختیار کسانی قرار می‌دهیم که در صدد نابودی اقتصاد ایران هستند و دائماً طرح‌هایی علیه ملت ایران، بویژه اقتصاد این کشور به کار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم حمایت از احزاب و جمعیت‌هایی که با استعمارگران یا ضد اشغالگری مبارزه می‌کنند را طبق قانون اساسی از وظایف جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: ما از این وظیفه خود کوتاه نخواهیم آمد؛ حمایت سیاسی، اقتصادی و حتی در مواردی نظامی از مبارزان با استعمار و اشغال از وظایف ما است که اگر بخواهیم اطلاعات مالی مربوط به این حمایت‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهیم با دست خود اهرمی برای فشار بیشتر بر این ملت در اختیارشان قرار داده‌ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از پیشنهاد FATF به منظور حذف قانون مبارزه با پولشویی مصوب مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: چنین فشارهایی برای ما قابل قبول نخواهد بود؛ در صورتی که چنین فشارهایی را بر ما وارد نکنند عضویت در FATF مانعی ندارد اما در غیر این صورت عضویت در آن برای ما قابل قبول نیست.

وی افزود: البته هزینه همکاری نکردن با آن‌ها این است که ایران را در لیست سیاه کشورهایی قرار می‌دهند که دارای ریسک بالا و بسیار خطرناک برای سرمایه‌گذاری است، ما در مجمع تشخیص این مسائل را بررسی می‌کنیم که آیا پیوستن به FATF و پیمان پالرمو ضرورت دارد یا خیر.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم در پاسخ به اینکه برخی دولتمردان ادعا می‌کنند که لوایح چهارگانه دولت ربطی به FATF ندارد، آیا این ادعا صحت دارد؟ تصریح کرد: هرگز چنین نیست در FATF تصریح شده است که شما باید به سایر پیمان‌های مربوطه بپیوندید، البته توصیه کرده است ولی توصیه‌های آن‌ها بعداً قابل بازخواست خواهد بود./836/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات